Keminmaan Lionsclub jakoi taas stipendejä

11.5.2023

Keminmaan leijonien stipendien jakotilaisuudessa saajien edustajia sekä Keminmaan Lions-klubista jakajina Veikko Laakso ja Jouni Jakovlev.

Jokavuotinen perinne sai taas jatkoa 10.5.2023, kun Keminmaan leijonat jakoivat keräämänsä aktiviteettirahat keminmaalaisille lapsille ja nuorille.

Stipendien saajina olivat alakouluista Kirkonmäen koulu, Lassilan koulu ja Pölhön koulu sekä Keskuskoulu ja Keminmaan lukio. Urheiluseuroista Keminsuun Kisa, Keminmaan Urheilijat, Keminmaan Pallo, Suunta 2000 ja Keminmaan Naisvoimistelijat. Myös molempia partiolippukuntia, Kallin Kanervat ja Keminmaan Kivekkäät muistetaan stipendeillä. Varoja on luovutettu myös Keminsuun Nuorisoseuran nuorten kesäkerhotoiminnan järjestämiseen. Lisäksi keväällä on järjestetty lasten Leijonahiihdot ja avustettu kansainvälisen nuorten leirin järjestämistä.

Lahjoitettavat varat on kerätty pääasiassa jokakeväisellä tulvahuippu-veikkausarpojen myynnillä, joka on jatkunut keskeytyksettä jo vuodesta 1959 sekä pullonpalautusrahoilla ja pyramidikeräyksellä. Kahdessa viimeksi mainitussa aktiviteetissa yhteistyökumppanina on Keminmaan Citymarket. Leijonat ovat myös avustaneet LCIF:n kautta katastrofien ja sodan uhreja. Kauden aikana on myös lahjoitettu varoja vähävaraisten jouluavustuksiin.

Kauden aikana avustuksia on myönnetty kaikkiaan n. 7.000 €.

Petra Juntura, Keminmaan keskuskoulun ja lukion rehtori, kertoo, että stipendit ovat edelleen osa kevään päätösjuhlaa.

- Olemme olleet onnekkaita, kun saamme lahjoituksia tutuilta yhteistyökumppaneilta, jotka vuosi toisensa jälkeen haluavat muistaa keminmaalaisia nuoria, Juntura toteaa.

Hänen mukaansa suuntaus on jo muutamien vuosien ajan ollut se, että stipendien lahjoittajat muistavat yhä enenevässä määrin myös heitä, joiden koulupolku ei ole ollut helpoin ja joilla ei ole parhaimpia arvosanoja todistuksissa.

- Mielestäni tämä on tärkeää. Oppilaalle on merkityksellistä, että koulu on huomannut tsemppaamisen ja haluaa muistaa tämän stipendillä tai tsemppari-palkinnolla. On myös tärkeää muistaa lahjakkaita menestyjiä ja osaajia, Juntura korostaa.

- Joka kevät suurin osa menestyjistä ja puurtajista jää ilman erityistä stipendiä. He ovat tavallisia koululaisia, hyviä osaajia, erinomaisia ihmisiä ja lahjakkaita persoonia. Tämä on meidän kaikkien aina tärkeä muistaa. Tämän yritän itse aina tuoda esille omissa juhlapuheissani, Juntura kertoo.

Jokainen on oman stipendinsä ansainnut vain omana itsenään.

Rehtori haluaa päästää kesälaitumille onnellisia nuoria, jotka ovat ylpeitä omista saavutuksistaan ja arvostavat itseään juuri sellaisina kuin he ovat. Tätä samaa toivovat ja toivottavat nuorisostaan ylpeinä Keminmaan leijonat.

Teksti ja kuvat: Seppo Suopajärvi, LC Keminmaa