Ronjat asialinjalla syyskuun klubi-illassa

20.9.2023

Ronjat pääsivät viettämään klubi-iltaa REDU:n Porokadun toimintayksikköön. Yksikön toimintaa esitteli toimialajohtaja Nina Siira-Kuoksa. Samassa yksikössä toimii myös Ounasvaaran lukio ja Ammattilukio, joiden toimintaa esitteli rehtori Risto Kuoksa.

Porokadun toimintayksikkö sijaitsee Rovaniemen Ounasvaaran kupeessa, Lapin keskussairaalan liepeillä. Yksiköstä löytyy terveyteen, hyvinvointiin ja kauneuteen liittyvää koulutusta ja asiakaspalveluja.

Toimintayksikkö on tiiviissä yhteistyössä alojen yritysten kanssa, mikä mahdollistaa opiskelijoille hyvien työelämäyhteyksien rakentamisen jo opiskeluiden aikana. Toimintayksiköstä saa opiskelijatyönä parturi-kampaamopalveluja, kauneudenhoitoa, hierontaa sekä jalkahoitoa.

Ounasvaaran lukiossa toimii normaalilinjan lisäksi urheilulinja.  Ounasvaara on ainoa urheilupainotteisen opetustehtävän saanut urheilulukio Lapissa ja yksi 15:stä tämän erityistehtävän saaneista lukioista Suomessa.

Ounasvaaran urheilulukio on urheilijoille suunnattu lukio, jossa oppilaan opiskelu- ja harjoittelu/kilpailuaikataulut pyritään laatimaan yhteensopiviksi. Urheilulukiossa valmennettavia päälajeja ovat alppihiihto, maastohiihto, jalkapallo, jääkiekko, lentopallo, mäkihyppy/yhdistetty sekä yleisurheilu. Lisäksi uinnilla on lajivalmentaja. Valmennukset toteutetaan yhteistyössä Lapin urheiluakatemian kanssa

Lapin urheiluakatemia auttaa huipulle tähtääviä urheilijoita kokonaisvaltaisesti tukemalla sekä valmennusta että opiskelua. Urheiluakatemiaan on mahdollista hakeutua toisen asteen ja korkea-asteen koulutusten sekä varusmiespalvelun kautta.

Ammattilukiossa saat vähintään kaksi todistusta: todistuksen ammatillisesta perustutkinnosta sekä ylioppilastutkintotodistuksen. Rovaniemellä on lisäksi mahdollisuus suorittaa ns. kolmoistutkinto, mikä tarkoittaa ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon lisäksi lukion oppimäärän suorittamista aikuisten opetussuunnitelman mukaisesti. Tämä vaihtoehto on hieman yleissivistävämpi ja edellyttää opiskelijalta enemmän lukio-opintoja kuin kaksoistutkinto. Vuodesta 2020 alkaen lukiosta valmistuneet opiskelijat valitaan yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin yhä enenevässä määrin ylioppilaskokeiden arvosanojen perusteella.

Esittelyjen ja hyvien kahvien jälkeen Ronjat pitivät tiiviin kokouksen, jossa käytiin läpi syksyn tulevaa ohjelmaa ja äänestettiin Ronjiin uusi jäsen. Syksyn ohjelmaan kuuluvat ainakin kirpputori, myyjäiset ja Auta Lasta Auta Perhettä keräys. Pikkujoulua lähdetään viettämään teatteriin.

Teksti ja kuvat Sirkka Lankila

#lcrovaniemironjat #lcronjat #lionsrovaniemironjat #koulutus