Rovaniemen leijonat tukevat LCIF:n apurahalla ukrainalaispakolaisten harrastustoimintaa OSA X

22.5.2023

Äitienpäivänä lähdimme 56 ukrainalaisäidin ja -lapsen kanssa Ranuan eläinpuistoon.

Aloitimme lounaalla eläinpuiston Buba-ravintolan runsaasta ja maukkaasta buffet-pöydästä ja söimme kakkua jälkiruuaksi. Siispä vatsat täynnä eläinpuiston kierrokselle. Oppaanamme oli Irina, joka kertoi eläinpuiston eläimistä ja arjesta ukrainalaisten omalla kielellä. Se sykähdytti ukrainalaisia.

Eläimet olivat virkeällä päällä ja näimme niitäkin eläimiä, jotka usein lymyilevät piilossa päiväunillaan: sudet, karhut, ahmat ja ilveksetkin sattuivat samaan aikaan päiväkävelylle. Irina oli niin loistava opas, hän sai jääkarhunkin meille huiskuttelemaan.

Kierroksen päätteeksi söimme eväät ja paluumatkalle jälleen vatsat täynnä. Äidit saivat vielä reissun päätteeksi äitienpäivän kunniaksi ruusut. Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa.

Reissun jälkeen saimme ihanat kiitokset. jossa kerrottiin reissun tuottaneen positiivisia muistoja ja kuvia, lapsille iloa. Mikä voisi olla parempi palaute ❤.

Lapin, Kuusamon ja Pudasjärven leijonat saivat tammikuussa 2023 Lions klubien kansainväliseltä säätiöltä 28.000 euron apurahan täällä olevien
ukrainalaispakolaisten auttamiseen. Ukrainalaisilla, jotka ovat kokeneet sodan todellisuuden, kärsimyksen ja läheisten surulliset kohtalot, on pakolaisuuden myötä
edessään uuden elämän rakentaminen vieraassa maassa ja kieliympäristössä. Rovaniemen leijonat tarjoavat apurahalla ukrainalaispakolaisille heidän toiveitansa
kuunnellen erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Harrastustoimintaan osallistuminen tuo ukrainalaisille psyykkistä hyvinvointia ja antaa mahdollisuuden tutustua
suomalaiseen yhteiskuntaan ja paikallisiin ihmisiin.