Rovaniemen leijonat tukevat LCIF:n apurahalla ukrainalaispakolaisten harrastustoimintaa OSA VI

20.4.2023

Aurinko hemmotteli Rovaniemen ukrainalaisia, kun he tutustuivat maastohiihtoon LCIF:n apurahan turvin. Lähes kaikki osallistujat nousivat suksille ensimmäistä kertaa elämässään Ounasvaaran Hiihtoseuran Tuuli Suutarin sekä LC Ounasvaaran Helenan, Anne-Marin ja Reijon opastamina. Santa Sport varusti hiihtäjät kullekin sopivilla vuokravälineillä.

Iloa ja naurua riitti, hiki virtasi ja takalistot olivat koetuksella, kun tasapainoa haettiin Tuulia ja muita isäntiä matkimalla ensin yksi suksi jalassa ja toinen jalka vapaana, sitten kahdella suksella ilman sauvoja ja lopuksi sauvojen kanssa loivaa mäkeä laskemalla. Juniori Anttikin oli tapahtumassa mukana, joten ukrainalaislapset näkivät omin silmin, miten taitavaksi hiihtäjäksi voi tulla jo nuorella iällä ahkeralla harjoittelulla. Eräs mukana ollut ukrainalainen tiivisti mukana olleiden tunnot toteamalla opastuksen päätyttyä hapuilevalla englannilla ”SUPERDAY!”.

Kuvat: Helena Havukainen

Lapin, Kuusamon ja Pudasjärven leijonat saivat tammikuussa 2023 Lions klubien kansainväliseltä säätiöltä 28.000 euron apurahan täällä olevien
ukrainalaispakolaisten auttamiseen. Ukrainalaisilla, jotka ovat kokeneet sodan todellisuuden, kärsimyksen ja läheisten surulliset kohtalot, on pakolaisuuden myötä
edessään uuden elämän rakentaminen vieraassa maassa ja kieliympäristössä. Rovaniemen leijonat tarjoavat apurahalla ukrainalaispakolaisille heidän toiveitansa
kuunnellen erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Harrastustoimintaan osallistuminen tuo ukrainalaisille psyykkistä hyvinvointia ja antaa mahdollisuuden tutustua
suomalaiseen yhteiskuntaan ja paikallisiin ihmisiin.

Kuvat: Helena Havukainen