LC Rovaniemi Ronjat MLL:ssä

23.1.2023

Ronjat viettivät tammikuun klubi-iltaa Mannerheimin lastensuojeluliiton vieraana!

Miten kenraali Mannerheim liittyy lastensuojeluun vai onko kaiken takana nainen? 1920-luvulla lapsikuolleisuus oli suurta, ja Mannerheim oli huolissaan siitä, että suuri osa maan miespuolisesta nuorisosta ei läpäissyt kutsunnoissa lääkärintarkastusta heikon fyysisen kunnon vuoksi. Keskeinen aloitteentekijä kuitenkin lastensuojeluliiton perustamiseen oli Mannerheimin sisar. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta ovat saaneet alkunsa mm. neuvolat, turvakodit ja kodinhoitajatyö. Tähän 100 -vuotiseen toimintaan Ronjat tutustuivat Rovaniemen toimipisteessä 18.1.2023.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapin piiri ry on toiminut vuodesta 1962 lähtien, nykyisin paikallisyhdistyksiä on 21 eli jokaisessa Lapin kunnassa. Piirihallituksen puheenjohtajana toimii yksi Ronjista, Ritva Olsen. Erityisesti Ronjia ilahdutti lastentarvikevuokraus ja sen laaja kirjo: turvaistuimia, matkasänkyjä, syöttötuoleja, vaunuja. Vuokraushinnat ovat edulliset. MLL on tehnyt muutakin liikenneturvallisuustyötä kuin vuokrannut turvaistuimia, he ovat olleet mukana mm. suojatiepäivytyksissä koulujen alkaessa kuten useat lions -klubitkin, mikä on erittäin tärkeää työtä.

MLL kouluttaa koko ajan uusia vapaaehtoisia mm. tänä keväänä on koulutuksia Ystäväksi maahanmuuttajille sekä Lukumummeiksi ja -vaareiksi. Tukihenkilöitä tarvitaan myös tuntitöihin. Ole rohkeasti yhteydessä! MLL:n tutuimpia toimintamuotoja ovat lastenhoito ja erilaiset tapaamispiirit mutta sieltä löytyy myös tukea esim. nuorille, mistä osoitus oli Lapin suurin oppitunti nettikiusaamista vastaan, joka tavoitti noin 2000 osallistujaa.

Muuten klubi-ilta kului tuttuun tyyliin kahvitellen, arpajaispalkintoja nauraen ja uusia jäseniä tervetulleeksi toivotellen.

Jutun teksti ja kuvat: LC Rovaniemi/Ronjat Merja Lämsä