Palkittua luontopolkua korjataan talkoillen

7.6.2024

Lions Club Keminmaa kunnostaa tällä ja ensi viikolla Kallinkankaan luontopolkua korjaamalla ja uusimalla reitin pitkospuuosuuksia.

Luontopolku on alkujaan kunnan 1990-luvulla perustama. Leijonat ovat sittemmin ottaneet polun ylläpidon huolehtiakseen.

Tänä kesänä polun rikkoutuneita ja lahonneita pitkospuita sekä korjataan että uusitaan kokonaan. Työtä tehdään talkoilla muutaman miehen voimin.

Perjantaina urakoimassa olleet Veijo Nurmikumpu, Markku Keskimaula, Aarne Röyttä ja Tapani Pesonen vahvistivat vanhojen pitkospuiden kiinnityksiä sekä vaihtoivat kelvottomia puita uusiin. Työ jatkuu ensi viikolla.

Kyseessä ei ole mikä tahansa rutiinitoimi, sillä luontopolku on saanut kansallistakin huomiota. Samana vuonna – 2017 – kun Suomi täytti 100 vuotta, Suomen Lions liitto palkitsi LC Keminmaan polun kunnostuksesta vuoden ympäristötekona.

Luontopolun voi kiertää kahdella eri tavalla: joko aloittamalla noin 1,9 kilometriä pitkän rengasreitin Kallinkankaan leikkikentän länsipäästä tai nauhamaisen, noin 1,5 kilometrin reitin Kallinkankaan pohjoisrinteen juurelta läheltä hiihdon maalialuetta.

Kallinkankaalla on omat erityspiirteensä: louhikkoinen laki, tuoreet kangasmetsät, letot sekä rehevät lehdot. Luontopolun tarkoitus onkin tutustuttaa kulkija luontoon, sen tapahtumiin, kasveihin ja eläimistöön. Ensin mainitun polun varrella on 13, jälkimmäisen yhdeksän alueen luonnosta kertovaa opastaulua.

Teksti ja kuva
ILPO KIURU

(Jutun lähteenä on osittain käytetty Keminmaan kunnan kotisivuja.)