Teemaklubi LC Rovaniemi huomioi ympäristön

20.9.2023

LC Rovaniemen toiminnassa huomioidaan klubin teeman mukaisesti ympäristöasiat. Klubin jäsenet ovat vahvistaneet ympäristötietouttaan mm. vierailemalla Kemijoki Oy:n Pirttikosken vesivoimalaitoksella, Tähtelässä ja kuuntelemalla sekä oman klubin asiantuntijoita että kutsumalla ulkopuolisia asiantuntijoita klubi-iltoihin. Lähtökohta on, että kaikissa esitelmissä otetaan myös ympäristönäkökulma keskusteluun mukaan.

Pirttikosken voimalaitosvierailulla perehdyttiin jäädytysjuoksutuksiin ja kevättulvien ”hallintaan”. Kiinnostavaa oli esimerkiksi se, että alkutalvesta jokeen jäädytetään jääkansi pitkää talvea varten, jotta virkistyskäyttö ja vesivoimatuotanto onnistuu tehokkaasti talven pimeimpinäkin hetkinä. Jäädytysjuoksutuksilla suojataan myös ympäristöä ja rantoja. Jos jääkansia ei saada tehtyä, talvenaikana liikkuvat jäät ja jääpadot aiheuttaisivat vahinkoja rannoille.

Kemijokeen liittyy myös klubin keskeisin aktiviteetti eli jäänlähtöveikkaus. Rovaniemeläiset osallistuvat laajasti arvaukseen siitä, milloin merkki ylittää Jätkänkynttilä-sillan. Tämän jännittäminen on tuottanut ohikulkijoiden kanssa keskusteluja ilmastonmuutoksesta.

Klubivierailu on tehty myös Sodankylän Tähtelään, joka on Oulun yliopiston geofysiikan observatorio ja Ilmatieteen laitoksen arktinen avaruuskeskus. Satelliittikuvista voitiin selvästi todeta mm. kuinka mannerjään peittämä alue on pohjoisnavalla supistunut.

Näiden lisäksi olemme järjestäneet ukrainalaisille pakolaisille LCIF:n avustuksen turvin mahdollisuuksia perehtyä pohjoisen luontoon ja sen luomiin harrastusmahdollisuuksiin. Kuulimme jokamiehen oikeuksista, kävimme pilkillä sekä partiolaisten ohjaamalla luontoretkellä. Näistä tapahtumista saimme paljon hyvää palautetta ja heidän arkeensa tuottama ilo oli meidän kaikkien ilo. Auttaminen palkitsee auttajaakin.

Ympäristö-teema on nyt, jos koskaan ajankohtainen ja uskomme sen olevan myös uusia jäseniä houkutteleva.

Ajattelemme, että klubi-illat parhaimmillaan ovat virkistäviä ja niissä opitaan uutta. Ympäristö-teema tarjoaa näitä mahdollisuuksia runsaasti.

Teksti: Tuomo Romakkaniemi, LC Rovaniemi
Kuvat: Liisa Isomaa, LC Rovaniemi