Venetsialaiset vietetty Jyrkkäkoskella

25.8.2024

Aiempien vuosien tapaan Lions Club Pudasjärvi järjesti yhteistyössä Pudasjärven Urheilijoiden kanssa Venetsialaiset - veden, tulen ja valon juhlan - lauantaina 24.8. Jyrkkäkoskella Pudasjärvellä!

Venetsialaiset pidettiin lauantaina Pudasjärvellä viikon etuajassa. Syynä oli se, että yhteistyökumppani Pudasjärven Urheilijat tekevät ryhmämatkan Suomi-Ruotsi maaotteluun varsinaisena Veden, valon ja tulen juhlapäivänä 31.8.

Hyvissä ajoin ennen alku nostettiin leijonien isännän viiri lippusalkoon ja otettiin talkoolaisista yhteiskuva. Mukana talkoissa oli 17 leijonaa. Pihalla oli Kiireen Rajan ruokateltta, jossa oli lohta ja poronkäristystä, muurinpohjalettuja, kahvia ja grillituotteita. Pudasjärven Urheilijoilla oli useita juoma- ja pullakahvimyyntipisteitä. Ulkolavalla oli karaokea koko illan ajan, disco-ohjelma viihdytti hirsirakenteisessa Revontulidiscossa ja tanssilavalla vastasi musiikista kajaanilais-kuhmolainen Teemu Ahtonen&Formaatti. Yhtye saikin paljon myönteistä palautetta.

Kokko sytytettiin Jyrkkäkosken rannalle jo kello 21.30, kun sen tekijä Kauko Tervonen oli käyttänyt rakentamisessa järeää puuta, eli kokko paloi yli puolen yön. Näyttävä ja kovaääninen ilotulitus oli ennen puolta yötä.

Lippuja myytiin 420, mutta ei ihan päästy 500 pääsymaksun maksaneiden tavoitteeseen, kuten kahtena aiempana vuonna. Oulussa oli yhtä aikaa suuri tapahtuma ja aamu- ja iltapäivän sateinen ja tuulinen sää verotti mielestämme väkeä. Illalla oli kuitenkin hieno sää. Järjestäjä LC Pudasjärvi pääsi kuitenkin taloudellisesti plussalle ja tuottoa voidaan käyttää 60-vuotistoimintakauden avustuksien jakamiseen.

Jyrkkäkosken huvikeskuksella oli myös päivällä MLL:n järjestämät Lasten Venetsialaiset monipuolisella ohjelmalla ja perjantai-iltana Pudasjärven Urheilijoiden järjestämä Nuorten disco, jossa oli ollut 90 pääsylipun maksanutta nuorta.

Teksti: Heimo Turunen, LC Pudasjärvi