Kansainvälinen toiminta

Suomen lioneilla on halua ja kykyä auttaa kansainvälisesti ja olemme saaneet yhteistyöllä paljon aikaan.

• Maailmanlaajuiset palvelualueet : LCI Forward -ohjelman maailmanlaajuiset palvelualueet ovat nälkä, näkö, ympäristö, diabetes ja lapsuusiän syöpä. Myös Suomessa lionit toimivat aktiivisesti eri palvelualueilla.
  • Katastrofikeräykset: Suomen Lions-liiton katastrofitilin kautta on viime aikoina avustettu katastrofien ja onnettomuuksien uhreja sekä ehkäisty lapsikuolleisuutta muun muassa Haitilla, Virossa, Espanjassa ja Afrikan maissa.
  • Kansainväliset hankkeet: Näönsuojelu on ollut lionstoiminnan erityskohde vuosikymmeniä. Hyvä esimerkki tästä on valkoinen keppi, jonka synty ja leviäminen liittyvät läheisesti lionshistoriaan. Suomalaisten lionien erityiskohde on ollut Sri Lankan silmäsairaala.
  • Pohjoismainen yhteistyö: Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin lionien pohjoismaista yhteistyötä toteutetaan Pohjoismaisessa yhteistyöneuvostossa, NSR, Nordiska samarbetsrådet. Yhteistyöelin on perustettu vuonna 1962. Yhteistyöhön sisältyy palveluhankkeita, yhteisesiintymisiä ja hallintoa.
  • Liiton hankkeet - Leijonat ja puhtaat vedet -hanke: Suomen Lions-liitto käynnisti vuosina 2018–2020 toteutetun ympäristöministeriön rahoittaman hankkeen Leijonat puhtaan veden puolesta. Hankkeessa synnytettiin vesileijonien verkosto, jossa eri-ikäiset leijonat ja leot haastetaan toimimaan yhdessä sekä innostamaan mukaan uusia kumppaneita – esimerkiksi muista järjestöistä ja hankkeista, yrityksistä, yhteisöistä ja oppilaitoksista.
  • Keräykset - Punainen Sulka: Punainen Sulka -kampanjoilla on kerätty lähes 25 miljoona euroa vuodesta 1972 alkaen. Kohteina ovat olleet syövän ja sydäntautien ehkäisy, sotiemme veteraanien auttaminen, vammaisten ja vanhusten sekä lastensuojelun avo- ja jälkihuollon tukeminen. Viimeisin kampanja oli nuorten hyväksi ja sen varat jaettiin useiden nuorisotyötä tekevien järjestöjen ja yhdistysten kautta nuorten hyväksi.

Lue lisää kansainvälisestä toiminnasta Suomen Lions-liiton sivuilta.