Easy living in Kemi ! - Lapin Leijona 2023

LC Kemi/Merenhelmet ja LC Kemi tekivät myönteisen päätöksen vaihdosta ja isäntäperhejaksosta. Perheemme sai ihania nuoria vieraaksi Meksikosta ja Ranskasta. Juan ja Gwendal saapuivat Kemiin 28.12.

Lue lisää isäntäperheiden ja vaihtoon tulleiden nuorten kokemuksesta oheisesta Lapin Leijona 2023 lehdessä julkaistusta jutusta (sivu 14).

Lumi oli nuorille se ”ykkösjuttu”. Haluttiin kävellä lumessa, tehdä lumipalloja, lumiukkoja ja lumitöitä.

Nuoret ovat hyvin samanlaisia kaikkialla maailmassa

Kotonamme on vieraillut kahtena kesänä Lions-nuoria ulkomailta. Perheeseemme kuuluu meidän vanhempien lisäksi 3 nuorta aikuista, joista nuorin asuu vielä kotona ja nuorelle vaihtarille löytyi näin luontevasti tila ja mahdollisuus tulla kylää.

Ensimmäinen vaihtarimme, Dianne, tuli USA:sta, San Diegosta ja hän viipyi meillä viikon. Hän oli reissussa kokonaisen kuukauden ja vietti yhden viikon Kemissä Lions-leirillä ja kaksi muuta viikkoaan eri puolella Suomea eri perheissä. Dianne oli San Diegossa mukana Leo-toiminnassa ja klubissaan varapresidentti.

Toinen vaihtarimme, Vittoria, tuli Italiasta, ja hän asusti meillä kaksi viikkoa ja kolmannen viikon hän vietti toisessa rovaniemeläisessä perheessä. Hänen isänsä toimii Lions-toiminnassa ja heidän perheessään majoittuu joka kesä muutamia Lions-nuoria.

Molemmat vaihto-oppilaamme olivat meillä kesällä lämpimien päivien ja valoisien kesäöiden aikaan. Kokemukset olivat mukavia ja intensiivisiä! Olimme suunnitelleet joka päivälle retken tai pientä ohjelmaa kotitoimien lisäksi ja itse asiassa opimme samalla itsekin paljon paikallisista nähtävyyksistä lisää. Kävimme mm. huskyparkissa katsomassa huskien kesäelämää, Napapiirillä joulupukkia tapaamassa, porotilalla, Ounasvaaran nähtävyyshissillä, Levillä tunturissa, Torniossa vesitornissa nähtävyyksiä ihailemassa, Kukkolankoskella ihmettelemässä Ruotsin ja Suomen välistä jokirajaa, Ranuan eläinpuistossa, tivolissa, laavulla makkaranpaistossa, elokuvissa..

Jokaisella reissulla oli mukana yksi tai useampi omista nuoristamme, niin että vaihtarilla oli ikäistään seuraa. Keskustelimme englanniksi ja pienen alkukankeuden jälkeen se sujui hienosti. Ja koska oli tietenkin loma-aika, valvoimme myöhään ja nukuimme aamulla pitkään – ja silti aikaa riitti iloiseen yhdessäoloon.

On ollut hienoa nähdä miten nuoret ovat hyvin samanlaisia kaikkialla maailmassa ja ilo seurata, kuinka he sopeutuivat suomalaiseen perheeseen ja käytäntöihin. Uusien ystävien saaminen eri puolelta maailmaa on ollut antoisaa ja pidämme yhä yhteyksiä, pääosin facebookin avulla.

Suosittelemme lämpimästi Lions-nuorisovaihtoa, sillä se on oivallinen ja helppo tapa olla osa kansainvälistä maailmaamme. Lisäksi se on nuorelle edullinen tapa tutustua erilaisiin kulttuureihin ja saada uusia ihania ystäviä ja saada jännittäviä matkakokemuksia. Kannustan tulemaan rohkeasti mukaan Lions-nuorisovaihtotoimintaan!

Arja Hemmi, Rovaniemi

Turkkilainen Büşra vieraanamme

Heinäkuussa 2012 saimme perheeseemme Lions-vaihdon kautta nuoren naisopiskelijan Turkista.

Büşra Cangüt oli tuolloin vajaa kaksikymppinen lääkäriopinnot aloittanut nuori. Büşran koti ja perhe ovat Bursassa, joka on Turkin neljänneksi suurin kaupunki. Kaupunki sijaitsee lähellä Büşran opiskelukaupunkia Istanbulia.

Haimme Büşran Oulun juna-asemalta 7.7.2012 aamuyön tunteina. Oulusta matkaa kotipaikkaamme Taivalkoskelle oli vielä pari tuntia. Taivalkoskelle saavuttuamme pieni lepo ja heti sen jälkeen tutustuminen paikallisiin olosuhteisiin.

Büşra osoittautui heti sosiaaliseksi ihmiseksi. Englannin kielen taito oli hyvä ja kommunikointi onnistui erinomaisesti. Meidän perheessämme on kolme nuorta ja nuorison kanssakäyminen toimi alusta asti hyvin. Lisäksi Büşra tutustui useisiin muihin nuoriin kuntamme alueella.

Vaikka nuorisovaihdon ohjeissa on, että vaihdokille tarjotaan normaalia perhe-elämää, tuli tästä kahdesta viikosta kohtuullisen vauhdikas. Kävimme tietenkin Napapiirillä Joulupukin luona ja samalla reissulla Ranuan eläinpuistossa. Yksi mieleenpainuvimmista asioista Büşralle oli varmaan Kitkan saaressa käynti ja siellä nimenomaan saunominen rantasaunassa. Kerkesimme olla Rukalla pari päivää hiihtäjien leirillä, Büşra paremminkin huoltopuolella.

Büşra viihtyi perheemme parissa kaksi viikkoa ja aika kului nopeasti. Hänellä jatkui vielä Suomen turnee yhden viikon leirillä Outokummussa, jossa oli Lionsnuoria ympäri maailmaa.

Nuorisovaihto on nuorille ikimuistoinen kokemus. Meidän Satu-tytär lähti samaisena heinäkuuna vaihtoon Italian Nardòon. Nuorisovaihto osoitti, että nuoret ympäri maailmaa ovat hyvin samanlaisia. Ja mikä mukavinta,on yhteyttä pidetty vaihdon jälkeenkin, lähinnä Facebookin välityksellä.

Suosittelen lämpimästi nuorisovaihtoa kaikille, joilla on suunnilleen parikymppisiä nuoria kotona.

Markku Paloniemi
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Lions Club Taivalkoski

Thankful Büşra

Hello,

I am Büşra Cangüt.  I am from Turkey.  I went Finland  via opportunity that was given from Lions club.

It was my first experience to go another country alone. I was quite worried about my hostfamily but when I met with them , all my worry was gone. I really like Finland and Finnish people.They were all very helpful .

I am really thankful for my host family, they really spent effort to show me their culture and country. Camp was also great, they were well organized. And all activities was great and I make a lot of very good friendships and we still keep in touch with them. Even we met some of them after camp. They were all kind to me.

So I am really thankful for Lions that gave me this chance and my host family that was really kind and hospitable.

Thank you for everyhing.

Sincerely.