Nuorisovaihtotiedote 2022

5.10.2022

Nuorisovaihtotiedote L-piirin klubeille

Hakeminen nuorisovaihtoon vuodelle 2023 on alkanut. Kahdeksan L-piirin klubia on valinnut nuorisovaihtohenkilön tälle kaudelle. Korona-pandemiatilannetta seurataan edelleen. Toivottavasti vaihto onnistuu.

Viime kaudella neljä L-piirin klubia lähetti nuoren vaihtoon. Lähettävät klubit olivat LC Pudasjärvi/Hilimat, LC Kittilä-Levi, LC Pudasjärvi ja LC Tornio/Mamselli.

Lions-nuorisovaihto tapahtuu kansainvälisten hyväksyttyjen sääntöjen ja kuvernöörineuvoston hyväksymän toiminataohjeen mukaisesti. Vaihtoon lähdetään kesällä 3-4 viikoksi kohdemaasta riippuen. Useissa maissa vaihto sisältää isäntäperhejakson ja leirin.

L-piirin tavoitteena on aktivoida klubeja osallistumaan kansainväliseen nuorisovaihtotoimintaan lähettämällä 17-20-vuotiaita tyttöjä ja poikia Lions-nuorisovaihtoon sekä vastaanottamaan Suomeen tulevia nuoria ja hankkimaan heille isäntäperheitä.

Toimintaohjeet:

1.  Klubi tiedottaa nuorisovaihtoon hakeutumismahdollisuudesta sopivaksi katsomallaan tavalla (esim. oppilaitoksien kautta) ja hankkii Suomeen tuleville nuorille isäntäperheitä.
  2. Klubi tekee päätöksen nuorisovaihtoon lähetettävästä nuoresta sekä summasta, jolla klubi osallistuu hänen matkansa kustannuksiin. Ilman lähettävää klubia nuori ei voi lähteä.
  3. Vaihtoon lähtevän nuoren ja hänen perheensä on täytettävä hakemus, joka tulee L-piirin nuorisovaihto-sivuille. Tällä hetkellä hakemuskaavaketta ei vielä löydy, mutta se tulee sinne marraskuussa.
  4. Hakuaika päättyy 15.12.2022, jonka jälkeen se lähetetään allekirjoittaneelle. Hakuohjeet löytyvät L-piirin nuorisovaihtosivuilta.

L-piirin kansainvälinen nuorisoleiri järjestetään 7.1.-16.1.2023 Pikku-Syötteellä. Isäntäperhejakso on ennen leiriä 27.12.2022-7.1.2023.

Isäntäperheiden hankkiminen on jo alkanut. Toivottavasti saamme isäntäperheet 20 nuorelle! Se vaatii meiltä paljon yhteistyötä.

Annan mielelläni lisätietoja nuorisovaihtotoiminnasta.

Paula Taskila
paula.k.taskila@gmail.com