Nuorisovaihtotiedote 10/2020

Lions nuorisovaihtoon hakeminen on jälleen auki.

Nuorisovaihto peruuntui vuodelta 2020 koko maailmassa pandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi. Euroopan YCEC kokoontuivat virtuaalisesti 16.10. ja me kotimaan piirien nuorisovaihtovastaavat 18.10. Näissä kokouksissa päätimme avata vaihtoon hakemisen myös kesälle 2021.

Pandemiatilannetta seurataan ja vaihto toteutuu vain niiltä osin, kun se on matkustusrajoitusten ja koronatilanteen vuoksi mahdollista. Nuorten terveys ja turvallisuus ovat myös nuorisovaihdossa etusijalla. Lopulliset päätökset kesän 2021 vaihdon suhteen tehdään helmi-maalikuun vaihteessa.

Kesälle 2020 hakeneet nuoret ovat tulevan kesän vaihdossa etusijalla, useimmat heistä ovat jo ilmoittaneet osallistuvansa myös tulevana kesänä. Uusia hakemuksia otetaan vastaan, hakulomake päivitetään piirin sivuille. Hakuaikaa on myös jatkettu tammikuun loppuun.

Lions nuorisovaihto tapahtuu kansainvälisesti hyväksyttyjen sääntöjen ja kuvernöörineuvoston hyväksymän toimintaohjeen mukaisesti. Vaihtoon lähdetään kesällä noin 3-4 viikoksi kohdemaasta riippuen. Useissa maissa vaihto koostuu isäntäperhejaksosta ja leiristä.

L-piirin tavoitteena on aktivoida klubeja osallistumaan kansainväliseen nuorisovaihtotoimintaan lähettämällä sopivia 17 – 20 vuotiaita tyttöjä ja poikia Lions-nuorisovaihtoon sekä vastaanottamaan Suomeen tulevia nuoria ja hankkimaan heille isäntäperheitä.

Yhteys vaihtoon haluaviin nuoriin voidaan saada esimerkiksi oppilaitosten oppilaanohjauksen tai kieltenopettajien kautta. Nuorisovaihto ei välttämättä vaadi klubilta suuria taloudellisia satsauksia, vaan jokainen klubi päättää lähetettävien nuorten määrän ja summan, jolla klubi osallistuu matkan kustannuksiin. Nuorisovaihto on klubien välistä toimintaa, joten ilman lähettävää klubia nuori ei voi vaihtoon lähteä.

L-Piirin kansainvälinen nuorisoleiri järjestetään Pudasjärvellä, leiripaikkana on nuorisokeskus Pikku-Syöte. Leirin ajankohta on siirretty tammikuulle 2022 ja leirin teemana on Aurora Borealis – Winter wonderland. Leirin vastuullinen järjestäjä on LC Pudasjärvi yhdessä LC Pudasjärvi / Hilimat klubin kanssa. Leirin johtajana on lion Katri Virtanen.

Piirin nuorisotoimikunnan puheenjohtaja Aki Niemitalo antaa lisätietoja kaikissa nuorisovaihtoon liittyvissä asioissa.

Nuorisovaihtoterveisin