Leotoiminta

Leot ovat Lions Clubs Internationalin oma nuorisotoiminta ja aktiviteetti. Leot ovat 12–30-vuotiaita nuoria ja leoklubien tarkoituksena on edistää nuorison palvelutoimintaa,
antaa sen jäsenille tilaisuuksia kehittää itseään ja saada kokemuksia johtamis- ja palvelutehtävissä. Leotoiminnassa nuoret pystyvät olemaan omia itsejään ja solmimaan uusia ystävyyssiteitä paikkakunnallaan, maassaan kuin myös kansainvälisellä tasolla. Kuka
tahansa nuori voi hakeutua leotoimintaan mukaan. Kaikki sopivan ikäiset nuoret ovat tervetulleita leotoimintaan mukaan.

Toiminta tapahtuu leoklubeissa, joita tukee ja auttaa niiden virallisina perustajina toimivat lionsklubit eli taustaklubit. Leojen toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta lions periaatteiden mukaisesti.

On monia tapoja, joilla ihmiset voivat tukea yhteisöjään - mutta leona toimiminen on paljon muutakin kuin palvelua. Kun nuori päättää liittyä leoklubiin, hän liittyy globaaliin nuorten perheeseen, joka tekee maailmasta paremman paikan.

Suomen ensimmäinen leoklubi on perustettu 1960-luvulla. Tällä hetkellä maailmassa on yli 7400 klubia eri puolilla maailmaa. Jäseniä leoklubeissa on maailmanlaajuisesti yli 160 000. Suomessa leoklubeja on noin 15 ja leoja on noin 100 (9/2022).

L-piirissä toimii tällä hetkellä Leoklubi Napapiiri

Kiinnostaako sinua leotoiminta tai uuden leoklubin perustaminen? Ole rohkeasti yhteydessä piirin leojohtajaan

Yhteystiedot:
Leoklubi Napapiiri
Marjo Romakkaniemi
marjok.romakkaniemi@gmail.com

Katso alta Suomen Leojen video

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=AzbASWcN5Ec&t=1s

Tutustu tarkemmin Suomen Leoihin Leojen omilla nettisivuilla www.leo-clubs.fi tai somessa @suomenleot (ig, fb ja TikTok)

Suomen Leoilla mainosvideo

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Suomen Leot ovat tuottaneet aivan ensimmäisen markkinointivideonsa.

Videon tarkoitus on esitellä leotoimintaa niin leijonille kuin muille nuorille erilaisissa tapahtumissa, kuten nuorisovaihtoleirien infotilaisuuksissa ja kouluvierailuilla. Videosta tehdään myös lyhyitä 30 sekunnin pituisia pätkiä, joita käyttää somemarkkinoinnissa.

Videolle näyttelijöiksi osallistui päivän aikana 11 leoa – niin uusia kuin konkareita neljästä eri klubista.

Tuotannon toteutti Andra Media.

Video sai ensiesityksensä leojen vuosikokouksessa Kouvolassa, ja video tullaan näkemään YouTubessa että somemarkkinoinnissa.

Lisätietoa Leo-markkinointivideosta ja Leo-toiminnasta

L-piirille ollaan perustamassa hyvällä vauhdilla todennäköisesti jo tämän kauden aikana pitkän tauon jälkeen uutta nuorten Leoklubia.

Leoklubit ovat Lions Clubs Internationalin kansainvälinen nuoriso-ohjelma, leijonien oma yli 60-vuotias nuorisoaktiviteetti. Suurin osa leoklubeista toimii lasten ja nuorten parissa sekä auttaa esimerkiksi vammaisia ja vanhuksia. Toiminnan painopiste ei ole varojen keräämisessä, vaan leot viettävät aikaa ja ystävystyvät niiden ihmisten kanssa, joita he auttavat ja palvelevat.

"Tiesitkö, että monilla hautausmailla leot tarjoilevat Hyvänmielenpäivänä maksutta kuumaa juomaa pyhäinpäivänä."

Toiminta tapahtuu leoklubeissa, joita tukevat, auttavat ja ohjaavat niiden perustajina toimineet taustaklubit. Leot ovat palveluklubijärjestö siinä missä leijonatkin.

Sana ”Leo” tulee sanoista Leadership, Experience ja Opportunity.

Nuorisoaktiviteetti läheltä

Tällä hetkellä Suomessa on noin 20 aktiivista leoklubia, joissa on reilu sata toimivaa jäsentä. Leoklubien jäsenet ovat 12-35 -vuotiaita nuoria, jotka haluavat auttaa paikallisesti erilaisin tavoin.

Leoklubit valitsevat omat virkailijansa, järjestävät omat kokouksensa sekä toimivat itsenäisesti. Paikallinen lionsklubi, joka toimii leojen taustaklubina, auttaa nuoria toimijoita tarvittaessa.

Suomen Leojen toiminnan painopiste on auttamisessa ja palvelemisessa. Leot toteuttavat isoja ja pieniä tempauksia tuodakseen apua ja hyvää mieltä yhteisöille lähellä ja kaukana. Tempaukset, eli aktiviteetit, jokainen klubi määrittelee omien kiinnostuksenkohteidensa mukaisesti. Avun kohteina voivat toimia esimerkiksi erilaiset ja eri-ikäiset ihmisryhmät sekä ympäristö.

Lue lisää Leotoiminnasta liiton sivuilta

L-piirin Leo-toiminnan yhteyshenkilö: