Kansainvälisen nuorisovaihdon talvileiri Pudasjärvellä

L-piirin järjestämä Pikku-Syötteen nuorisovaihdon talvileiri Pudasjärvellä on saatu vietettyä.

Tapahtumasta on paljon kuvia ja juttua

LC Pudasjärven facebook-sivustolla

Kuvat LC Pudasjärvi ja Timo Kerälä

Kv-nuorisoleiri lähestyy. Osa nuorista on jo perheissä, viimeiset tulevat huomenna. Tämän upean Katariina Niemitalon tekemän leirin logon avulla toivotan ja toivotamme Hyvää Uutta Vuotta! Katri / leirin johtaja

Lions-toiminta on palvelutoiminnan lisäksi kansainvälistä toimintaa, jossa opitaan tuntemaan erilaisia kulttuureja ja ihmisiä. Lions-liitto pyrkii tukemaan kansainvälistä toimintaa mm. nuorisovaihdon avulla.

Pudasjärven lionsklubit ovat vuosikausia lähettäneet nuoria vaihtoon ja nyt on Pudasjärven klubien järjestämä kansainvälinen nuorisoleiri Pikku-Syötteellä 7.1.2023.

Aurora Borealis Youth Camp 107L on alkanut Pikku-Syötteellä. Leiriorganisaatiomme lahjoitti Pudasjärvellä tehdyt villasukat leiriläisille. Vas.koordinaattori Maaret Ihme LC Pudasjärvi/Hilimoista, keskellä leirinjohtaja Katri Virtanen LC Pudasjärveltä ja presidentti Ilpo Virtanen samasta klubista. Kuva LC Pudasjärvi

L-piirin järjestämä kansainvälisen nuorisovaihdon talvileiri Aurora Borealis Youth Camp 107L Pudasjärvellä on käynnissä. Seuraa talvileirin tapahtumia LC Pudasjärven klubin facebook-sivuilla.

Vau, mitä nuoria! 😍 Kylmä on ja silti sinnikkäästi kävivät tunnin lumikenkäilyreitin. Maisemista tykkäävät eikä ihme.

Klikkaa kuvaa -
LC Pudasjärven fb-sivustolla pieni videopätkä

Kuvat, video ja tekstit:
LC Pudasjärvi

Kansainvälisiä kokemuksia perheille ja toisen asteen opiskelijoille

LC Pudasjärvi organisoi yhdessä LC Pudasjärvi/Hilimojen kanssa
L-piirin kansainvälisen nuorisoleirin vuodenvaihteessa. Aurora Borealis - Winter Wonderland Lions Youth camp 107 L tarjoaa kahdellekymmenelle nuorelle mahdollisuuden asua perheissä 27.12.2022 alkaen ja perheet huolehtivat nuoret Pikku-Syötteelle leirille 7.1.2023.

Yksi Lions-talvileiri on ollut aikaisemmin Grönlannissa ja nyt meillä on loistava tilaisuus esitellä pakkasta, lunta ja ennen kaikkea tavallista elämää Suomessa ja Pudasjärvellä. Iloksemme perheitä, jotka ottavat nuoren tai kaksi asumaan luokseen, on ilmaantunut jo mukavasti. Lisää tarvitaan vielä ja kannustamme hiukankin asiasta kiinnostuneita ilmoittautumaan. Kokemus on varmasti ikimuistoinen. Tehtävään ei ole erityisvaatimuksia, välttävä yhteinen kieli ja halu tutustuttaa nuori suomalaiseen elämään, ympäristöön ja harrastuksiin.

Tarvitsemme myös paikallisia nuoria, jotka voivat olla yhteydessä saapuviin nuoriin jo syksyn aikana. Aikaisemmin olen esittänyt lukiolle ja ammatilliseen koulutukseen, että nuoret hankkisivat opintopisteitä yhteydenpidolla ja osallistumalla leirille ns. isäntänuorina. Kansainvälisyyskasvatukseen, kieliopintoihin ja matkailualan opintoihin ainakin tämä sopisi. Ottakaapa opettajat koppia asiasta, kerron teille lisää asiasta.

Leirillä nuoret ovat myös naapuriklubien vieraina ja tutustuvat mm Ranuan eläinpuistoon, poro- ja huskytilaan, joulupukkia käydään tervehtimässä Rovaniemellä ja tutustutaan Arktikumin tiedemuseoon, Posiolla tutustutaan Pentikin tuotteisiin ja taiteeseen, kokeillaan Pikku-Syötteen aktiviteetteja ja vietetään aikaa keskustellen nuotion äärellä. Ties vaikka Syötteen maahiset tulisivat rumpujen kanssa kastetta antamaan. Isäntänuorilla on mahdollisuus osallistua myös retkiin.

Tutustumispaikkakunnilla on mahdollisuus tavata L-piirin piirikuvernöörejä ja piirihallituksen väkeä ja kaupungin/kunnan johtoa tavataan mieluusti. Nuoret pitävät päivittäin digitaalista teksti- ja kuvapäiväkirjaa, joka toivottavasti leviää maailmalle kertoen Pudasjärvestä ja hyvästä leiriläisten huomioimisesta. Samoin kuvaviestit kertovat L-piirin toiminnasta ja osallistuvista paikkakunnista.

Leirin johtajana odotan innolla kansainvälisiä nuoria Pudasjärvelle ja toivon, että heti marraskuun alussa, kun hakijat on valittu, leirin koordinaattori Hilimojen Maaret Ihme pääsee ottamaan yhteyttä nuorten perheisiin. Leiriorganisaation toiminta selkiytyy syyskuun aikana ja päivittyy leirin lähestyessä.

Korona kiltti, pysy poissa, jotta ”kolmas kerta toden sanoo”, kahden peruutuksen jälkeen.

Katri Virtanen
leirin johtaja