Nuorisovaihtotiedote 1/2023

Nuorisovaihtotiedote L-piirin klubeille                             2.10.2023

Hakeminen nuorisovaihtoon vuodelle 2024 on alkanut.

Kuusi L-piirin klubia on valinnut nuorisovaihtoa hoitavan henkilön tälle kaudelle.

Viime kaudella neljä L-piirin klubia lähetti nuoren vaihtoon. Lähettävät   klubit olivat LC Pudasjärvi, LC Tervola, LC Kemi/Merenhelmet ja LC Tornio/Pudas.

Lions-nuorisovaihto tapahtuu kansainvälisten hyväksyttyjen sääntöjen ja kuvernöörineuvoston hyväksymän toimintaohjeen mukaisesti. Vaihtoon lähdetään kesällä 3-4 viikoksi kohdemaasta riippuen. Useissa maissa vaihto sisältää isäntäperhejakson ja leirin.

L-piirin tavoitteena on aktivoida klubeja osallistumaan kansainväliseen nuorisovaihtotoimintaan lähettämällä 17 (16) -20-vuotiaita nuoria vaihtoon sekä vastaanottamaan Suomeen tulevia kansainvälisiä nuoria järjestämällä heille isäntäperheet ja leirin.

Toimintaohjeet:

1. Klubi tiedottaa nuorisovaihtoon hakeutumismahdollisuudesta sopivaksi katsomallaan tavalla (esim. oppilaitosten kautta) ja järjestää Suomeen tuleville nuorelle isäntäperheen ja leirin.
  2. Klubi tekee päätöksen nuorisovaihtoon lähetettävästä nuoresta sekä summasta, jolla klubi osallistuu hänen matkansa kustannuksiin. Ilman
  3. Vaihtoon lähtevän nuoren ja hänen perheensä on täytettävä hakemus, joka tulee L-piirin nuorisovaihto-sivuille. Tällä hetkellä hakemusta ei vielä löydy, mutta se tulee sinne marraskuussa.
  4. Hakuaika päättyy 15.12.2023, jonka jälkeen se lähetetään allekirjoittaneelle. Hakuohjeet löytyvät L-piirin nuorisovaihtosivuilta.

L-piirin sivuilla on Lions-nuorisovaihto-ohjelma, josta löytyy hakulomake ja ohjeet. Annan mielelläni lisätietoja nuorisovaihtotoiminnasta.

Paula Taskila
paula.k.taskila@gmail.com, 0451862002