Sydäniskureita ja hengityskone Lappiin

Useat L-piirin lionsklubit ovat lahjoittaneet sydäniskureita eli defibrillaattoreita monella eri paikkakunnalla Lapin läänissä.

Sydäniskuri - defibrilaattori - on laite, jolla sydänpysähdystilanteessa pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt henkeä uhkaava rytmihäiriö. Sydänpysähdyksissä ensimmäinen auttaja on usein ohikulkija eli kuka tahansa meistä, sinä tai minä. Siksi sydäniskurin käyttöön on hyvä tutustua, lue lisää sydan.fi

Kemissä toimivan Mehiläisen Länsi-Pohjan tehohoitoyksikön käyttöön on lahjoitettu myös hengityskonelaitteisto, jonka tukemisessa on ollut mukana L-piirin klubeja yhteistyössä eri säätiöiden kanssa.

Osaan näistä klubien lahjoituksista on saatu myös Aarne Ritari -säätiön avustusta.

Hienoa työtä ovat L-piirin klubit saaneet aikaan!

LC Pudasjärvi/Hilimat lahjoitti sydäniskurin

Pudasjärvi on pinta- alaltaan laaja pitäjä ja halusimme suunnata avustuksiamme myös ns. sivukylille. Lahjoitimme Sarakylän kyläyhdistykselle defibrillaattorin palvelemaan keskustasta pitkien etäisyyksien päässä asuvia ihmisiä. He sijoittivat laitteen kylän koululle, josta defan saa tarvittaessa helposti käyttöön.

Defibrilaattorin luovutus. Vastaanottajina oikealta kyläseuran puheenjohtaja Kaisa Nivala ja Rebekka Sarajärvi. Luovuttamassa Hilimoista presidentti Aila Helve ja Elina Jylhänlehto.

LC Kemi on hankkinut sydäniskurin

LC Kemi on hankkinut sydäniskurin ja lahjoittanut sen Kemin Seudun Golf Oy:n ja Kemin Golf Klubi ry:n yhteiskäyttöön Kemin Golf kentälle. LC Kemi sai iskuriin Aarne Ritari -säätiön avustuksen.

Iskuria olivat vastaanottamassa puheenjohtajat Kari Honkanen ja Osmo Happonen. LC Kemin edustajana iskurin luovutti IPDG Raimo Torvela.

Sydäniskuri Muoniossa kaiken kansan käyttöön

Lions Club Muonion aloitteesta hankittiin Muonion SEO:lle defibrillaattori l. sydäniskuri. Sijoituspaikaksi SEO:n valikoitui sen keskeisen sijainnin ja laajojen aukioloaikojen vuoksi.

Hätätilanteessa voi kuka tahansa noutaa sydäniskurin liikkeestä sen ollessa avoinna. Muonion SEO:n henkilökunta sai laitteen asennuksen yhteydessä peruskoulutuksen sydäniskurin käyttöön. Iskurin huollosta ja käyttökunnosta vastaa SEO:n henkilökunta ja Tunturi-Lapin Ensihoito Oy.

Hankinnan rahoituksessa oli Lions Club Muonion lisäksi mukana Muonion Yrittäjät, Muonion Apteekki, Muonion Sydänyhdistys, Tunturi-Lapin Ensihoito Oy ja Muonion SEO sekä siihen on käytetty osa Lion Vilho Vähäsarjan 70 v. -syntymäpäivärahastosta.

Petteri Hirsikangas (oikealla) Tunturi-Lapin Ensihoito Oy:stä koulutti Muonion SEO:n henkilökuntaa sydäniskurin käyttöön. Harjoittelemassa Jukka Nilimaa ja Tarja Udd.

Hengityskone tueksi Koronan vastaisessa taistossa

Viime vuoden kevättalvella maailmanlaajuiseksi pandemiaksi vahvistunut ”korona” alkoi uhkaavasti vallata alaa Suomen eri puolella myös pohjoisessa. Tilanne antoi aiheen selvittää mahdollinen avun tarve mm. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin Mehiläisen tilannetta Kemin erityishoitoa tarjoavien yksiköiden osalta.

LC Tornio-Putaan lionit tarttuivatkin tilanteeseen ja päättivät antaa tukensa hengityslaitteiston muodossa alueen yhteiseksi hyväksi tehohoitoa tarvitsevien osalta. Huolellisen valmistelutyön jälkeen saatiin haluttu laite tilatuksi ja luovutettiin kesäkuussa 2020 klubin edustajien toimesta Kemissä toimivan Mehiläisen Länsi-Pohjan tehohoitoyksikön käyttöön.

Hengityskonelaitteiston valinnassa tukeuduttiin sairaalan asiantuntemukseen niin, että se palvelee talon toiveiden mukaisesti ajanmukaisena erinomaisesti teho-osaston tarpeita. - Vaikka tällä hetkellä ei meillä ole yhtään koronapotilasta niin kyseistä laitteistoa tarvitaan kuitenkin teho-osastolla joka päivä pelastamaan ihmishenkiä, kiitteli anestesiaklinikan ylilääkäri Jorma Heikkinen.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Arvokkaan 18 000 euron laitteiston lahjoituksessa ovat avustaneet Aarne Ritari-säätiö, LC Tornio Mamselli ry sekä Vappu ja Oskari Yli-Perttulan säätiö. LC Tornio Pudas ry:n puolesta lahjoituksen luovuttivat Erkki Taskila ja Seppo Husa ja sen vastaanottivat Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin vt. johtaja Maritta Rissanen, anestesiaklinikan ylilääkäri Jorma Heikkinen sekä vt. johtajaylilääkäri Petra Portaankorva.

Lahjoituksen luovuttivat Erkki Taskila ja Seppo Husa (oikealla) ja sen vastaanottivat Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin vt. johtaja Maritta Rissanen, anestesiaklinikan ylilääkäri Jorma Heikkinen sekä vt. johtajaylilääkäri Petra Portaankorva.

LC Ylitornio lahjoitti sydäniskureita

LC Ylitornio hankki 2 kpl sydäniskureita, jotka sijoitettiin K- ja S-Marketteihin. Työntekijöille järjestettiin myös koulutusta niiden käyttöön.

Rovaniemen lionsklubien sydäniskurilahjoitus v. 2019

Rovaniemen alueen Lions Clubit lahjoittivat keväällä 27.4.2019 ilmestyneestä ”Sydämen asialla” Lions-lehdestä ja syksyllä 28.9.2019 järjestetyistä Hyväntekeväisyystansseista saadut tuotot.

Lapin Sylvertille luovutettiin 30.10.2019 Piekkarilla 5600 euron suuruinen shekki lapsuusiän syöpään sairastuneiden lasten ja lasten perheiden vertaistuki- ja virkistystoimintaan.

Lisäksi Piekkariin, mikä tunnetaan entisenä Pienteollisuustalona, lahjoitettiin sydäniskuri eli defibrillaattori. Sydänpysähdystilanteessa laitteella pyritään poistamaan sydämen pysäyttänyt henkeä uhkaava rytmihäiriö. Koulutuksen laitteeseen antaa SPR:n ensiapuryhmä Ainomaija Rantaniemen johdolla.

Lahjoitukset ottivat vastaan Lapin Sylvertin puolesta Annika Halonen ja Piekkarin puolesta Tuomas Tulkki. Kuva: Reijo Sukola