LC Rovaniemi/ Ronjat perustettu

Tuumasta toimeen - Rovaniemelle uusi naisklubi kolmessa kuukaudessa.
Toukokuun lopussa paluumatkalla Barents -konferenssista Posiolta Rovaniemelle puettiin sanoiksi se, jolle oli ollut jo kauemmin tilaus, uudelle naisklubille. Rovaniemellä on 8 klubia, joista 6 on miesklubia, 1 yhteisklubi ja 1 naisklubi.

Kesäkuun alussa asiasta keskusteltiin muutaman naisen kesken ja päätettiin esitellä asia piirikuvernöörille Porin vuosikokousmatkan yhteydessä. Piirikuvernöörin innostuttua asiaan ajatuksesta keskusteltiin laajemminkin matkalaisten kanssa.

Päätös siitä, että aletaan koota jäseniä uuteen klubiin, tehtiin 25.6. Heinäkuun kesälomien jälkeen kokoonnuttiin 3 kertaa kuukauden välein ja lokakuussa todettiin, että vaadittavat 20 jäsentä uuden klubin perustamiseen alkavat olla koossa.

LC Rovaniemi/Ronjat perustamiskokous pidettiin torstaina 30.10.2014. Läsnä oli 21 perustajajäsentä. Ronjien toimintaperiaatteena on, että kerätään varoja niiltä, joilla on enemmän, ja annetaan niille, joilla on vähemmän; kuten Ronja ryövärin tytärkin tekee.

Klubin charterpresidentiksi valittiin Merja Lämsä, sihteeriksi Eila Linna, rahastonhoitajaksi Riitta-Liisa Joutsen ja jäsenvastaavaksi Nina Alaiso. Uuden klubin kummina toimii LC Rovaniemi/Lainas. Opaslioneiksi piirikuvernööri Markku Ilmavirta nimesi Kauko Niemelän LC Sodankylästä ja Jarmo Rastaan LC Rovaniemi/Lainaksesta. Uuden klubin perustamisjuhlaa vietetään sunnuntaina 1.2.2015 kansainvälisen presidentin vieraillessa L-piirissä.

Wikipedia: "Kirjassaan nimeä käyttänyt  ruotsalainen  lastenkirjailija  Astrid Lindgren on kertonut muodostaneensa  nimen  saamelaisesta  järvennimestä Juronjaure (suom. harju järven rannalla) poistamalla siitä alun ja lopun"

Teksti Merja Lämsä