LC Rovaniemi/Ronjat aloitti toimintakautensa 2022-2023 Hiskin kotimuseolla

18.8.2022

Hiskin kotimuseon esittely
Ronjat Hiskin talon edustalla

Ronjat nauttivat elokuun lähes 30-asteisesta lämmöstä Hiskin historiallisessa pihapiirissä. Hiskin sata vuotta vanha hirsitalo pihapiireineen sijaitsee Songan kylässä Rovaniemellä. Talossa on runsaasti esillä vanhoja esineitä. Kotimuseossa palvelee myös kesäkahvila. Sonka on kylänä tunnettu tervanpoltostaan ja kotiseutujuhlistaan.

Kahvilan emännät Marja Tuisku ja Mervi Ristiluoma kertoivat elävästi talon historiasta. Hiskias ja Vilhelmiina Sonkajärvi rakensivat talon vuonna 1924. Talo säilyi sodista kuin ihmeen kaupalla, mutta sitä edesauttoi sotilaiden majoittaminen ja se, että siellä toimi puhelinkeskus. Talossa vieraili myös arvovieraita kuten tuon aikainen presidenttimme Urho Kaleva Kekkonen ohikulkumatkallaan Hiski isännän pyynnöstä vuonna 1961. Hiskin ja Vilhelmiinan poika Lauri Sonkajärvi asutti taloa 70-luvulle asti. Hän keräsi runsaasti vanhaa talonpoikaiskäsityökulttuuria. Hän itse oli erikoistunut tuohi- ja pahkatöitä, joita on myös runsaasti nähtävillä.  Ennen varsinaista klubi-iltaa nautimme poropiirakka- ja kampanisukahvit.

Toimintakauden aloitustilaisuuteen osallistui puolet jäsenistä, 13 Ronjaa. Klubi-illan keskiössä oli alkaneen toimintakauden toiminnan suunnittelu. Klubi-ilta runsaine arpajaisvoittoineen saatiin pidettyä kokonaan ulkona. Klubi-illan päätyttyä ensimmäiset vesipisarat saavuttivat auton ikkunan, ja sää muuttui nopeasti ukkosmyrskyksi illan edetessä. Mielenkiintoinen ja mieleen painuva ilta kaikkinensa.

Ronjat kiittävät Hiskin kotimuseon ja kesäkahvilan emäntiä ja suosittelevat paikkaa muillekin klubeille.

Teksti ja kuvat: LC Rovaniemi/Ronjat Merja Lämsä